Search

Kako lečiti plantarni fascitis?

Medically approved

Plantarni fasciitis, čest uzrok bola u stopalu koji pogađa puno osoba, od sportista, najčešće trkača, rekreativaca, pa do ljudi koji se ne bave sportom. To je više od puke upale, kažu stručnjaci. Iako je osnova ovog stanja zapaljenje ligamenta plantarne fascije, koji se nalazi ispod kože na dnu stopala, u lečenju je potrebno istezanje i jačanje ligamenata i mišića stopala. Inače, plantarni fascitis ne treba mešati sa petnim trnom, što se često dešava.

Petni trn (Calcar calcanei) je zapravo taloženje kalcijuma na kosti pete sa donje strane i javlja se kao malo koštano ispupčenje ili kao skup nepravilnih izraslina. Nastaje zbog pritiska na kost pete, zbog dugog stajanja i opterećenja koju kost trpi. Zbog opterećenja, dolazi do taloženja kalcijuma. Sama bol koja se javlja, najčešće, nastaje zbog zapaljenja okolnog tkiva, odnosno petni trn može dovesti do pojave plantarnog fascitisa, ali se plantarni fascitis može pojaviti i kada petni trn ne postoji.

Zanimljivo je da kod plantarnog fascitisa, bol je jača ujutru kada se probudimo, a onda se smanjuje tokom dana. Razlog za ovo je taj što se plantarna fascija skraćuje tokom spavanja, jer naši prsti na nogama se tokom spavanja spuštaju. Skraćenje fascije dovodi do jačeg bola. Kako se krećemo tokom dana, fascija se produžava te je onda i bol manji. Često se preporučuje  nošenje uložaka za prste koje ih tokom noći postavljaju tako da budu okrenuti ka gore, a može se primeniti i kinezi traka. Rastezanje fascije tokom spavanja ubrzava lečenje i smanjuje bol. 

Tradicionalno lečenja plantarnog fasciitisa često podrazumeva tipično lečenje zapaljenja, a to je korišćenje leda, mirovanje, uzimanje lekova (najčešće nesteroidnih antiinflamatornih lekova) oralnim putem, ali i putem lokalne primene. Međutim, mirovanje koje se često preporučuje, u ovom slučaju, može produžiti period oporavka. Da bi se ubrzao oporavak, preporučuje se istezanje stopala i jako masiranje plantarne fascije kako bi se ligament fizički produžio i kako bi se podstaklo zarastanje.

Nastanak plantarnog fascitisa se prvenstveno pripisuje silama koje deluju na dno stopala, gde ligament plantarne fascije deluje kao zategnuta struna između pete i prednjeg dela stopala. Vremenom, ponavljajući stres i naprezanje mogu dovesti do mikroskopskih rascepa u plantarnoj fasciji, što rezultira oštrim bolom i otokom.  Prevencija plantarnog fasciitisa uključuje redovne vežbe istezanja i jačanja, posebno pre i posle fizičke aktivnosti. Odgovarajuća obuća koja pruža adekvatnu podršku svodu stopala je takođe poželjna za smanjenje rizika od povreda.

Dok se oporavak od plantarnog fasciitisa razlikuje od osobe do osobe, obično je potrebno nekoliko meseci do godinu dana da bi plantarna fascija u potpunosti zarasla. Razumevanje prirode stanja i sprovođenje odgovarajućih mera prevencije i lečenja su suštinski koraci u upravljanju plantarnim fasciitisom i minimiziranju njegovog uticaja na svakodnevne aktivnosti i ukupan kvalitet života.

U slučaju postojanja ozbiljnog bola koji ne može da se leči na drugi način, kao krajnja mera može da se predloži i hiruška itervencija kojom se fascija odvoji od petne kosti. Srećom, ona je potrebna samo u malom broju slučajeva [1].