Da li je štetno piti hladnu vodu?

Medically approved

Koliko puta ste čuli da ne treba da pijete hladnu vodu ili hladne napitke? Ili da je bolje da voda bude mlaka? Da li je to istina i da li nam hladna voda stvarno smeta?

Prvo, treba reći da nam je voda, hladna ili ne, neophodna za život. Njena osnovna funkcija je da nas održava dobro hidriranim i omogućava odvijanje fizioloških procesa koji su neophodni za život. Ona pomaže da održavamo temperaturu tela normalnom, oslobađamo se toksina putem urina, održavamo zglobove funkcionalnim, štitimo osetljiva tkiva i ima mnoge druge funkcije u telu.

Prema preporukama, muškarci stariji od 19 godina bi dnevno trebali da uzimaju 3,7 litara tečnosti, dok bi žene trebale da uzimaju 2,7 litara tečnosti [1]. Naravno, ovo se odnosi na ukupnu tečnost koju treba da unesemo, i kroz vodu i napitke, ali i putem hrane. Takođe, ove preporuke se odnose na situacije kada vreme nije jako toplo i kada je fizička aktivnost koju imamo uobičajena. Ukoliko gubimo više tečnosti putem znoja, onda preporučeni unos treba povećati. Postavlja se i pitanje da li možemo da unesemo previše tečnosti. To je moguće, ali je izuzetno retko. Opisani su slučajevi kada su maratonci na trkama unosili prevelike količine obične vode (preporučen je unos sportskog pića koje u sebi sadrži elektrolite, pre svega natrijum) i zbog gubitka natrijuma (putem znoja) došlo je do prevelikog pada njegove koncentracije, što može da ima jako ozbiljne, pa čak i smrtne posledice.

Ako se vratimo na to da li voda treba da bude hladna ili ne, prvo je neophodno reći da ne postoje nikakvi dokazi da je hladna voda štetna. Postoji studija koja ukazuje na to da ispijanje hladne vode može izazvati napad migrene kod osoba koje boluju od nje [2]. Neke studije pokazuju da ispijanje hladne vode može povećati krvni pritisak. U jednoj od njih je učestvovalo 44 mladih i zdravih osoba kojima je izmeren pritisak pa je deo njih pio 300ml hladne vode, a drugi deo 300ml tople vode za 30 sekundi, da bi se onda merio krvni pritisak svaka dva minuta. Pokazalo se da se krvni pritisak povećao i kod osoba koje su pile hladnu i kod onih koji su pili toplu vodu. Međutim, to povećanje je značajnije kod onih koji su pili hladnu vodu. Tako se kod njih sistolni pritisak povećao za 12,3 mm živinog stuba u odnosu na 7,7mm koliko je povećanje iznosilo kod onih koji su opili toplu vodu. Što se dijastolnog pritiska tiče, povećanje je bilo 7,0 mm živinog stuba u odnosu na 2,7 mm [3]. Zbog toga se ispijanje hladne vode čak predlaže kao način lečenja ortostatske hipotenzije [4].

Studije su i pokazale da hladna voda ima pozitivan efekat kod ljudi koji treniraju. Naime, kod vežbanja u toplim uslovima, osobe koje su pile hladnu vodu, u proseku su mogli da treniraju 63,8 minuta, dok su one osobe koje su pile vodu koja je imala 37 stepeni (što je telesna temperatura ljudi) mogli da treniraju u proseku 52 minuta. Takođe, rektalna temperatura osoba koje su vežbale i pile hladnu vodu je bila niža za 0,5 do 1oC [5].

Da li je onda hladna voda bolja od one koja je na sobnoj temperaturi ili one koja je iste temperature kao naše telo? U suštini ne, osim u slučajevima koji su ovde opisani. Da li ćete piti hladnu ili toplu vodu je stvar ukusa. Sve dok nas ona drži dovoljno dobro hirdriranim nebitno je koju ćemo piti.

[1] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/water/art-20044256#:~:text=So%20how%20much%20fluid%20does,fluids%20a%20day%20for%20women

[2] Mattsson, P. (2001). Headache caused by drinking cold water is common and related to active migraine. Cephalalgia, 21(3), 230-235.

[3] Ma, J., Hu, W., Wu, D., Zhang, Q., Peng, C., Cao, K., & Su, H. (2014). Drinking cold water increases blood pressure in healthy young students. Blood Pressure Monitoring, 19(2), 118-119.

[4] Kubota, S., Endo, Y., Kubota, M., Miyazaki, H., & Shigemasa, T. (2022). The Pressor Response to the Drinking of Cold Water and Cold Carbonated Water in Healthy Younger and Older Adults. Frontiers in Neurology, 12, 788954.

[5] Lee, J. K., Shirreffs, S. M., & Maughan, R. J. (2008). Cold drink ingestion improves exercise endurance capacity in the heat. Medicine & Science in Sports & Exercise, 40(9), 1637-1644.