Search

Šaku oraha, molim!

Medically approved

Nedavno randomizovano kontrolisano ispitivanje otkrilo je da dnevna konzumacija oraha, kada se kombinuje sa treningom snage i izdržljivosti, može dovesti do značajnog poboljšanja kvaliteta sna, kognitivnih performansi i ravnoteže među starijim muškarcima. Studija, koja je uključivala fizički aktivne muškarce od 65 i više godina, imala je za cilj da istraži efekte istovremenih treninga snage i izdržljivosti sa ili bez dnevne konzumacije 15 grama oraha [1].

Tokom 6-nedeljnog ispitivanja, ispitanici su učestvovali u treninzima tri puta nedeljno, koji su uključivali kombinaciju vežbi snage usmerenih na mišiće nogu, leđa, grudi i trbušne mišiće, kao i 30 minuta treninga izdržljivosti u kome je broj maksimalnih otkucaja srca učesnika bio 65 – 75%. Trening snage se postepeno povećavao u intenzitetu tokom perioda studije.

Polovina učesnika je dobila instrukcije da svakog jutra konzumira 15 grama oraha, dok je kontrolna grupa zadržala svoje uobičajene navike u ishrani.

Studija je procenjivala različite ishode, uključujući snagu (merenu maksimalnom snagom od 10 ponavljanja na bench pressu, potisak nogu, izokinetička snaga kolena i dtuge), kvalitet sna (pomoću Špigelovog upitnika), kognitivne performanse (procena aspekata kao što su pažnja, koncentracija, jezik i konceptualno mišljenje pomoću Montrealske kognitivne procene) i ravnoteže (procena pomoću oscilirajuće platforme sa otvorenim očima, zatvorenim očima i stajanjem na jednoj nozi).

Rezultati su pokazali da dok su obe grupe imale poboljšanja u kvalitetu sna i jačini u odnosu na vreme pre treninga, grupa ispitanika koja je uzimala orahe pokazala je veće poboljšanje u kvalitetu sna u poređenju sa kontrolnom grupom. Pored toga, rezultati kognitivnog testa kod ove grupe poboljšani su i u odnosu na početnu vrednost i u poređenju sa kontrolnom grupom.

Istraživači su potom razmatrali da li sastav oraha može uticati na ovakve rezultate. Naime, zna se da oni sadrže značajne količine polinezasićenih masnih kiselina koje mogu imati povoljne efekte kada se kombinuju sa treningom snage i izdržljivosti.

Ova studija sugeriše da svakodnevna konzumacija oraha, u kombinaciji sa treningom snage i izdržljivosti, može starijim muškarcima pružiti dodatne prednosti u pogledu kvaliteta sna, kognitivnih performansi i ravnoteže, osim poboljšanja koja se primećuju samo vežbanjem. Naravno, potrebna su dalja istraživanja kako bi se ovi nalazi potvrdili i istražili potencijalni mehanizmi koji se nalaze iza uočenih koristi.

[1] Kamoun, A., Yahia, A., Farjallah, M. A., Maaloul, R., Marzougui, H., Bouaziz, M., … & Hammouda, O. (2024). Concurrent training associated with moderate walnut consumption improved isokinetic strength, subjective sleep quality, cognitive performance and postural balance in elderly active men: a randomized controlled trial. Aging Clinical and Experimental Research, 36(1), 50.