Search

Šta da radite ako imate plantarni fascitis?

Medically approved

Plantarni fasciitis je najčešći uzrok hroničnog bola u peti kod odraslih, koji pogađa i mlade aktivne osobe, ali i starije i one koji se ne kreću previše. On nastaje kao rezultat ponavljajućeg pritiska na plantarnu fasciju, pre svega na mestu njenog početka, a to je medijalni tuberkul kalkaneusa, odnosno petne kosti.

Najčešći simptom je bol u donjem delu pete, koji je najveći pri prvom koraku ujutru ili nakon perioda odmora. Dijagnoza se lako potvrđuje osetljivošću na pritisak na mestu početka plantarne fascije na medijalnom tuberkulu kalkaneusa. Leči se antiinflamatornim lekovima, istezanjem mišića lista noge (musculus gastrocnemius) i plantarne fascije i korišćenjem uloška u cipeli koji smanjuje pritisak na petu. Ova vrsta lečenja je efikasna kod 90% pacijenata, ali može trajati i tri do šest meseci. Kod onih koji imaju bol i posle 6 meseci lečenja, može se razmatrati i primena minimalno invazivnih procedura koje mogu olakšati simptome, ali i koje mogu imati više neželjenih efekata. [1].

Postoje i druge mere koje možemo preduzeti. Potrebno je istezati i jačati ligamente i mišiće stopala, a nije dovoljan samo pasivni odmor.

Predisponirajući faktori kao što su ravni tabani, visoki svodovi stopala ili dugotrajno stajanje povećavaju rizik od razvoja plantarnog fasciitisa. Međutim, čak i naglo povećanje opterećenja, kao što je snažno oslanjanje na prednji deo stopala, može neočekivano da izazove ovo stanje.

Zbog toga su važne strategije prevencije i rane intervencije. One uključuju proaktivno istezanje pre i posle fizičke aktivnosti, i izbegavanje agresivnog opterećenja stopala tokom kretanja. Jačanje mišića stopala je takođe ključno za pružanje dodatne podrške plantarnoj fasciji.

Zanimljiva je pojava jutarnjeg bola, koji se kasnije smanjuje. Naime, kada spavamo često usmeravamo nožne prste nadole, skraćujući plantarnu fasciju. Kada ustanemo iz kreveta, dolazi do rastezanja plantarne fascije, prvi put nakon sedam ili osam sati. Ako postoji plantarni fascitis to će biti veoma bolno. Ovde mogu pomoći pomagala koja tokom sna drže nožne prste podignutim. Kod blagih slučajeva, hodanje nakon ustajanja može pomoći u istezanju ligamenta, postepeno ublažavajući bol. Svakodnevne rutine istezanja, koje primenjuju kontrolisano opterećenje na tkivo, ključne su za zarastanje i oporavak.

Da li ste i Vi imali nekada plantarni fascitis?

[1] Latt, L. D., Jaffe, D. E., Tang, Y., & Taljanovic, M. S. (2020). Evaluation and treatment of chronic plantar fasciitis. Foot & ankle orthopaedics, 5(1), 2473011419896763.