Search

Da li treba da odložite jutarnju kafu?

Medically approved

Poslednjih godina je vrlo popularna ideja, koju promovišu razni influenseri, da izbegavanje konzumacije kofeina 90 do 120 minuta nakon buđenja može dovesti do više prirodne budnosti, sprečiti padove popodnevne energije i poboljšati kvalitet sna. Međutim, naučnici koji proučavaju odnos između kofeina i sna kažu da, iako može imati neke koristi od odlaganja jutarnje kafe, postoje vrlo ograničena istraživanja koja podržavaju ovakve tvrdnje.

Kofein deluje tako što blokira adenozinske receptore u mozgu, što vam pomaže da se osećate budnije. Stimulativni efekti kofeina nisu trenutni, potrebno je oko 20 do 30 minuta da se apsorbuje u krvotok i stigne do mozga. Trajanje efekata kofeina značajno varira u zavisnosti od individualne genetike, pri čemu neki ljudi osećaju efekte veći deo dana, dok će drugima možda trebati još jedna šoljica u roku od nekoliko sati.

Jedan od razloga, koji se navodi, za odlaganje kofeina ujutru je taj što su nivoi adenozina najniži odmah nakon buđenja, tako da će šoljica kafe koju odmah popijemo nakon buđenja, dodatno smanjiti njegovu koncentraciju. Međutim, ne postoje studije o optimalnom vremenu za konzumaciju kofeina, i to se na kraju svodi na lične navike.

Drugi razlog koji se navodi jeste da dejstvo jutarnjeg kofeina se produžava na rano popodne, potencijalno se suprotstavljajući svakom padu budnosti u to vreme. Međutim, stručnjaci naglašavaju da nema nikakve štete ako se kofein popije ujutru, a to može biti ključno za pojedince čiji posao zahteva visok nivo budnosti, kao što je to slučaj sa hirurzima, policajcima, vatrogascima…

Uprkos tvrdnjama, malo je dokaza koji ukazuju na to da konzumiranje kofeina prvo ujutro remeti normalan proces buđenja ometajući prirodni porast kortizola. U stvari, studije su pokazale da kod redovnih konzumenata kofeina, on ima mali uticaj na jutarnje nivoe kortizola.

Takođe je važno napomenuti da kafa i čaj pružaju više od samog kofeina. Ova pića su  i izvori antioksidanata i korisnih jedinjenja na biljnoj bazi, što može doprineti njihovim zdravstvenim prednostima. Pored toga, kafa pomaže mnogim ljudima da održavaju redovno pražnjenje creva, a za većinu jutarnji ritual kafe nudi jednostavan izvor zadovoljstva [1].

Iako mogu postojati neke koristi od odlaganja jutarnje kafe, rizici mogu biti veći od navodnih koristi u određenim situacijama. Zbog toga se na kraju sve svodi na navike koje imamo. Ako smo navikli na jutarnju kafu, možemo se i dalje držati svojih navika.

[1] Van Dam, R. M., Hu, F. B., & Willett, W. C. (2020). Coffee, caffeine, and health. New England Journal of Medicine, 383(4), 369-378.