Search

Koja dijeta je najzdravija?

Medically approved

Koliko puta smo započinjali različite dijete i slušali i tome koja je najefikasnija? Od proteinske, kupus i drugih dijeta, i raznih modifikacija načina ishrane.

Sada je nova studija dala, verovatno, očekivane rezultate. Istraživači su otkrili da je za uspešan gubitak težine i poboljšanje zdravstvenih parametara najvažnije bilo to da se hranite kvalitetnim namirnicama, bez obzira koja je dijeta bila u pitanju [1].

Studija je proizišla iz jednogodišnjeg randomizovanog kontrolisanog ispitivanja u kome je učestvovalo 448 gojaznih osoba, koje su se pridržavale jednog od dva načina ishrane – ili onog sa niskim sadržajem ugljenih hidrata ili one sa malo masti. Obe dijete su podrazumevale korišćenje hrane bogate nutritivnim sastojcima, dok je korišćenje šećera, rafinisanih žitarica i nezdravih masti bilo svedeno na minimum.

Analizirajući podatke o unosu hrane od strane, istraživači su procenili njihovo poštovanje dodeljenog plana ishrane, kao i ukupan kvalitet njihove ishrane na osnovu indeksa zdrave ishrane. Učesnici su zatim grupisani u četiri kategorije: visoko pridržavanje/visok kvalitet ishrane, visoko pridržavanje/nizak kvalitet, nisko pridržavanje/visok kvalitet i nisko pridržavanje/nizak kvalitet.

Rezultati su pokazali da su se veći gubitak težine i poboljšanja zdravlja, poput smanjenog krvnog pritiska, šećera u krvi, insulinske rezistencije i nivoa holesterola, desili kod onih koji su se pridržavali ishrane i visokog kvaliteta – bez obzira na to da li su na dijeti sa malo ugljenih hidrata ili malo masti. Više je nego jasno da je pridržavanje visokokvalitetne nutritivno bogate dijete koje se možete dosledno i u kontinuitetu da pridržavate, mnogo važnije od toga koji način ishrane sprovodite. To za većinu ljudi omogućava fleksibilniji i održiviji pristup ishrani, upravljanje telesnom težinom i bolje zdravlje.

Konkretno, učesnici koji su strogo poštovali plan ishrane, bez obzira koji je to plan bio, i koji su jeli visokokvalitetnu ishranu bogatu povrćem, voćem, integralnim žitaricama, nemasnim proteinima i zdravim mastima izgubili su u proseku oko 6,4 kilograma za godinu dana. Nasuprot tome, oni koji se nisu u potpunosti pridržavali propisanog načina ishrane i kod kojih je ishrana bila niskog kvaliteta, izgubili su samo po oko 1,8 kilograma za godinu dana. Zanimljivo je da su ili visoko pridržavanje nalina ishrane ili samo visok kvalitet ishrane doneli neke prednosti, ali ne tako značajne kao kada su poštovana oba faktora zajedno. Ovo sugeriše da optimalni rezultati zahtevaju poštovanje visokokvalitetnog obrasca ishrane koji je u skladu sa nečijim propisanim planom.

Zaključak je da postoji mnogo puteva do zdrave ishrane. Umesto da tražimo bezbrojne dijete, suštinski bi trebali da se usredsredimo na ishranu sa puno voća i povrća, proteina, zdravih masti i žitarica, a koju možemo dugoročno da poštujemo.

[1] Hauser, M. E., Hartle, J. C., Landry, M. J., Fielding-Singh, P., Shih, C. W., Qin, F., … & Gardner, C. D. (2024). Association of dietary adherence and dietary quality with weight loss success among those following low-carbohydrate and low-fat diets: a secondary analysis of the DIETFITS randomized clinical trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 119(1), 174-184.