Search

Da li benefiti za zaposlene imaju bilo kakvog efekta?

Medically approved

Usluge koje imaju za cilj poboljšanje mentalnog zdravlja zaposlenih su sve prisutnije u mnogim kompanijama. U svetu, ova industrija vredi milijarde dolara, ali i u mnogim kompanijama u Srbiji obezbeđivanje ovakvih i drugih benefita (kao što su zdravstveni pregledi, besplatne članarine u teretanama) za zaposlene, postala je najvažnija aktivnost mnogih službi ljudskih resursa u kompanijama.

Međutim, jedna nova studija pokazuje da ovakve usluge i ne donose zdravstvene benefite zaposlenima. Istraživači su koristili podatke 46.336 zaposlenih od kojih su neki učestvovali u takvim programima, dok drugi nisu njima imali pristupa. Studija je analizirala čak 90 različitih intervencija, od raznih wellness programa, seminara o najrazlilčitijim temama do programa obuke u vođenju ličnih finansija. Rezultati su pokazali da oni zaposleni koji su učestvovali u njima nisu imali nikakve dodatne koristi u odnosu na one zaposlene koji u njima nisu učestvovali. Postojala su samo dva izuzetka, a to su omogućavanje zaposlenima da se bave dobrotvornim ili humanitarnim radom. Kod onih zaposlenih koji su se njima bavili, pokazalo se da imaju značajne pozitivne efekte na svoje zdravlje i dobrobit. Bilo je i suprotnih primera. Recimo oni treninzi za zaposlene koji su bili namenjeni upravljanju stresom i povećanju otpornosti su, zapravo, imali negativan efekat [1].

Dok ovi nalazi osporavaju široko rasprostranjeno uverenje u efikasnost programa mentalnog zdravlja na radnom mestu, poslodavci bi trebalo da daju prioritet organizaciji i upravljanju koji podrazumevaju radne rasporede, zarade, učinci, rad od kuće ili četvorodnevna radna nedelja, jer se pokazalo da oni imaju značajan uticaj na mentalno zdravlje zaposlenih.

Ova studija je praktično osporila ono što se godinama smatralo opravdanim i što je atraktivno bilo i samim zaposlenima. Naime, mnogi su se između kompanija opredeljivali ne samo po visini zarade, već i po dodatnim benefitima koje su im kompanije nudile, smatrajući dodatne benefite korisnim za njihovo zdravlje i dobrobit. Studija sugeriše da bi budući pristup službi za ljudske resurse u kompanijama ne bi trebalo da budu ovakvi programi koji su namenjeni svima, već bi oni trebali da budu pažljivo izabrani i skrojeni po meri svakog zaposlenog i u skladu sa njegovim individualnim potrebama.

[1] Fleming, W. J. (2023). Employee well‐being outcomes from individual‐level mental health interventions: Cross‐sectional evidence from the United Kingdom. Industrial Relations Journal.