Search

Da li je vreme za balet?

Medically approved

U svetu se razvija novi trend. A to je da se osniva sve više baletskih studija za osobe preko 50 godina, a neki od njih su stariji i od 75 i 80 godina. Baletske škole koje su prve pokrenule ove programe su obučile već hiljade baletskih instruktora koji rade u više od 50 zemalja. Mnogi od njih se zovu „Silver Swans“ odnosno „sedi labudovi“. Zašto je tako i da li balet u srednjim i poznijim godinama zaista koristan?

Mnoge studije pokazuju da je održavanje ravnoteže posle četrdesetih i pedesetih godina života je jedan od najznačajnijih pokazatelja dugovečnosti i dobrog kvaliteta života. Jedna od njih je ispitivala sposobnost 1.700 osoba starijih od 50 godina da stoje na jednoj nozi (bez pridržavanja) u periodu od 10 sekundi. Pokazalo se da njih 20% nije bilo sposobno da održava ravnotežu u tih 10 sekundi. Potom su te osobe praćene sledećih 10 godina. Pokazalo se da osobe koje ne mogu da održavaju ravnotežu 10 sekundi na jednoj nozi su imali dva puta veći rizik umiranja od onih koji su to mogli [1].

Nema mnogo fizičkih aktivnosti koji od vas zahtevaju da održavate ravnotežu. Među njima su joga i pilates, ali ni kod njih se balans toliko ne vežba kao kada vežbate balet.

Zanimljiva je i studija koja je pokazala da je igranje jedna od aktivnosti koja smanjuje mogućnost nastanka demencije. Ispitivano je 469 osoba koje su bile starije od 75 godina, a koje nisu pokazivale znake demencije. Pokazalo se da kod onih osoba koje su više čitale, igrale društvene igre, svirale neki instrument ili igrale, rizik od demencije se smanjio za čak 76% [2]. Vežbanje baleta nije samo održavanje balansa, već je potrebno zapamtiti različite stavove i pokrete, da ih sinhronizujete sa muzikom, što zahteva veću moždanu aktivnost koja nas štiti od pojave demencije.

Naravno, problem kod baleta je to što se on uglavnom vezuje za mlade i mršave osobe i igraju ga pre svega žene. Zbog toga je ponekad osobama u srednjim godinama teško da sebe zamisle kako igraju balet, a to se posebno odnosi na muškarce. Upravo zbog toga se uglavnom organizuju posebni časovi samo za osobe srednjih godina i starije. Pored toga, savetuje se nošenje iste one odeće u kojoj biste vežbali, a ne one koja je karakteristična za balet. I konačno, razne povrede nisu prepreka za vežbanje baleta. Samo te vežbe moraju da budu prilagođene i izvođene na način da se povreda ne obnovi ili njeno stanje pogorša.

Ono što je još bitno kod balerina i baletana srednjih godina i onih starijih je to da ne sude suviše strogo sebi. Realno je da ne može da se očekuje da će sve baletske korake, posebno one teže, moći da izvedu ili da će to učiniti na najbolji mogući način. Ali ono što je sigurno jeste to da će svoj balans značajno popraviti. A to je ono najvažnije i najpotrebnije zbog čega ga je i potrebno vežbati.

Dakle, vreme je za balet!

[1] Araujo, C. G., e Silva, C. G. D. S., Laukkanen, J. A., Singh, M. F., Kunutsor, S. K., Myers, J., … & Castro, C. L. (2022). Successful 10-second one-legged stance performance predicts survival in middle-aged and older individuals. British Journal of Sports Medicine, 56(17), 975-980.

[2] Verghese, J., Lipton, R. B., Katz, M. J., Hall, C. B., Derby, C. A., Kuslansky, G., … & Buschke, H. (2003). Leisure activities and the risk of dementia in the elderly. New England Journal of Medicine, 348(25), 2508-2516.