Search

Mlad i u 93. godini

Medically approved

Skoro niko od nas nikada nije čuo za Ričarda Morgana. On ima 93 godine i to ne bi bilo previše čudno, jer postoje milioni ljudi u svetu koji su stariji od 90 godina. Čak nije ni čudno ni to što je Morgan postao četvorostruki svetski šampion među veteranima u veslanju na ergometru u dvorani. Ono što je posebno kod Ričarda Morgana su dve stvari. Prva je njegovo izvanredno fizičko stanje, koje je detaljno analizirano u nedavnoj objavljenoj studiji slučaja. Njegovo fizičko stanje je u velikoj meri zbunilo istraživače i bacilo novo svetlo na mogućnost zdravog starenja. Druga stvar koja je posebna kod Ričarda Morgana je ta što je on počeo da trenira tek sa svoje 73 godine. Nema puno studija u kojima se analizira efekat na zdravlje kasnog početka redovne fizičke aktivnosti kao što je to u ovom slučaju.

Istraživači su u studiji ispitivali Morganov trening, ishranu i fiziološke parametre. Rezultati su pokazali da Morganovo srce, mišići i pluća nemaju tipične znake starenja, što predstavlja ubedljiv dokaz za pozitivan uticaj vežbanja u kasnom životu. Jedan od testova koji je Morgan radio u laboratoriji bilo je veslanje na ergometru na 2.000 metara. Morganova maksimalna srčana frekvenca (broj otkucaja srca) je dolazila samo do 153 otkucaja u minuti. To je značajno ispod onoga što bi se očekivalo kod osobe njegovih godina, i odgovaralo je mnogo mlađim osobama.  premašio je očekivanja za njegove godine i bio je konkurentan stopama viđenim kod mnogo mlađih pojedinaca. Zanimljivo je da je broj otkucaja srca vrlo brzo dolazio do maksimalnog što pokazuje da je Morganovo srce u stanju da se brzo prilagodi većoj potrebi mišića za kiseonikom i hranljivim materijama i da ih brzo isporuči. Trening snage, Morgan je imao 2 do 3 puta nedeljno. Sve vreme je postojao visok unos proteina (2,3±0,1 g·kg-1 čiste telesne mase). Ričard Morgan je imao mišićnu masu od 47,7 kg, masti 9,1 kg, što je činilo samo 15,4% telesne masti. Njegov forsirani vitalni kapacitet jen iznosio 3,36 L.

Rutina vežbanja je iznenađujuće jednostavna. Morganov trening traje oko 40 minuta dnevno. U okviru njega on vesla na ergometru (30 km nedeljno) i to tako što 70% treninga izvodi vrlo lagano, 20% jačim intenzitetom koji može da izdrži, dok je samo 10% treninga na visokom nivou intenziteta. Tome dodaje 2 do 3 treninga snage koji podrazumevaju iskorake sa tegovima i vežbe za biceps. On radi te vežbe do trenutka kada oseti da su mišići isuviše umorni da bi nastavio. Tome se dodaje i uzimanje velike količine proteina. I to je sve.

Vrednost ove studije je pre svega u tome što nam ona jasno pokazuje da postoje izuzetne koristi od fizičkog vežbanja, čak i kada se sa treningom počne jako kasno, u ovom slučaju u 73. godini. Ova priča jasno osporava uvreženo mišljenje da starenje neizbežno dovodi do opadanja fizičke snage i još jednom pokazuje da vežbanjem možemo ublažiti efekte starenja i obezbediti aktivniji i kvalitetniji život [1].

[1]  Daly, L. S., Van Hooren, B., & Jakeman, P. (2023). Physiological characteristics of a 92-yr-old four-time world champion indoor rower. Journal of Applied Physiology, 135(6), 1415-1420.