Search

Da li je važnije koliko ili kada uzimamo hranu?

Postoji stalna rasprava o tome da li je važnije koliko jedemo ili kada jedemo. Dok jedni smatraju da je ključ u tome da se obroci ne preskaču, već da budu manje obimni, drugi smatraju da je ključ u tome da se sva hrana uzima samo u jednom delu dana (intermitent fasting), a da nije bitno koliko hrane će biti uneto. Jedno istraživanje nam nudi odgovor na ovo pitanje.

Istraživači su ispitivali 547 učesnika studije i pratili ih tokom 6 meseci. Razvijena je aplikacija koja je nazvana „Daily 24“, u koju su ispitanici unosili podatke o vremenu prvog i poslednjeg obroka u toku dana, vremenu koje je prošlo između buđenja i prvog obroka i vremenu između poslednjeg obroka i odlaska na spavanje. Na početku i kraju ispitivanja posmatrane su promene u telesnoj težini. Rezultati koji su dobijeni su jako zanimljivi. Pokazalo se da to kada su uzimani obroci nije imalo nikakav uticaj na promenu u telesnoj težini u periodu praćenja ispitanika.

To praktično znači da je nebitno da li će Vaš obrok biti ranije ili kasnije uveče, da li ćete doručkovati ili nećete. Međutim, veći broj velikih obroka (koji su kalorijske vrednosti preko 1.000 kalorija) i obroka srednje veličine (od 500 do 1.000 kalorija) su bile povezane sa povećanjem telesne težine, dok je manji broj malih obroka (do 500 kalorija) bio povezan sa smanjenjem telesne težine. To znači da je promena telesne težine direktno povezana sa brojem unetih kalorija bez obzira kada su one unete. U proseku, vreme između prvog i poslednjeg obroka kod ispitanika je iznosilo 11,5 časova, prosečno vreme od buđenja do prvog obroka – 1,6 sati, prosečno vreme od poslednjeg obroka do spavanja – 4 sata, dok su ispitanici u proseku spavali 7,5 sati. Istraživanje je pokazalo da su ukupan broj kalorija i broj obroka bili u većoj meri povezani sa promenama u telesnoj težini, dok se to nije moglo primetiti kod postojanja vremenskog prozora u okviru koga bi se hrana unosila.

Zaključak studije je jasan – potpuno je nebitno kada ćete unositi hranu, sve dok njena ukupna kalorijska vrednost ne prelazi ukupne energetske potrebe [1].

[1] Di Zhao, Eliseo Guallar, Thomas B. Woolf, Lindsay Martin, Harold Lehmann, Janelle Coughlin, Katherine Holzhauer, Attia A. Goheer, Kathleen M. McTigue, Michelle R. Lent, Marquis Hawkins, Jeanne M. Clark, Wendy L. Bennett. Association of Eating and Sleeping Intervals With Weight Change Over Time: The Daily24 Cohort. Journal of the American Heart Association, 2023