Search

Koliko je važna „dobra“ škola za akademski uspeh?

Nova studija koja je objavljena u časopisu „British Journal of Educational Studies“ osporava ideju da su akademski selektivne škole od suštinskog značaja za učenike sa visokim postignućima kako bi postigli odlične rezultate. Dugo se verovalo da su visoko selektivne škole (kakva je kod nas Matematička gimnazija), koje upisuju samo učenike sa najboljim uspehom, pružaju optimalno okruženje za akademski razvoj pametnih učenika. Zagovornici postojanja ovakvih škola tvrde da one omogućavaju talentovanim učenicima da ostvare svoj puni akademski potencijal. Roditelji, često, veruju da će upis njihove dece u selektivne škole poboljšati šanse njihove dece za upis na prestižne univerzitete i kasnije obezbeđivanje dobro plaćenih poslova. Istraživači su analizirali podatke iz longitudinalnih istraživanja u Australiji. Praćeno je 3.000 učenika tokom 11 godina, počevši od njihove 15. godine. Istraživanje je pratilo decu od 2009. godine. Kao što se i očekivalo, učenici selektivnih škola imali su bolji uspeh u matematici i maternjem jeziku. Međutim, istraživači su otkrili da je, kasnije, kada su učenici imali između 19 i 25 godina, postojala mala razlika u ishodima obrazovanja i zapošljavanja između učenika iz selektivnih i neselektivnih škola. Na primer, dok je 81% učenika iz selektivnih škola obezbedilo posao ili mesto na univerzitetu do 19. godine u poređenju sa 77,6% učenika iz neselektivnih škola. Sa 25 godina, jedina primetna razlika bila je u opštem zadovoljstvu životom, gde su osobe koje su bile učenici selektivnih škola postigle samo 0,19 poena više. Ovo su veoma skromni nalazi koji sugerišu da pohađanje akademski selektivne škole ne donosi značajnu korist za pojedine učenike. Šta to praktično znači? Dobri učenici, željni znanja će imati praktično iste akademske uspehe bez obzira na vrstu škole koju pohađaju [1].

[1] Tham, M., Huo, S., & Wade, A. (2024). Does School Academic Selectivity Pay Off? The Education, Employment and Life Satisfaction Outcomes of Australian Students. British Journal of Educational Studies, 1–21.