Search

Kratak trening – velika zdravstvena korist!

Nedavna studija koju je sproveo tim istraživača iz Japana ispitivala je potencijalne prednosti intervalnog treninga sprinta i važnost njegove optimizacije za poboljšanje sportske sposobnosti. Intervalni trening sprinta je vrsta treninga koji uključuje cikluse intenzivne vežbe (trčanje sprintom) praćene kratkim periodima odmora. Studija je uporedila dva različita protokola za vežbanje intervala sprinta koji su nazvani SIE10 i SIE20, a koji su usklađeni za ukupno trajanje sprinta i odnos sprinta i odmora. SIE20 se sastojao od dva sprinta od 20 sekundi sa oporavkom od 160 sekundi, dok je SIE10 uključivao četiri sprinta od 10 sekundi sa oporavkom od 80 sekundi. Istraživači su analizirali uticaj ova dva protokola na fiziološke i metaboličke odgovore ispitivanjem nivoa plućnog unosa kiseonika (VO2) i promena u indeksu oksigenacije tkiva (∆TOI) u mišićima butine. Takođe su koristili T2-ponderisanu magnetnu rezonancu (MRI) da bi procenili aktivaciju mišića butine. Nalazi su otkrili da su oba protokola značajno povećala oksidativni metabolizam celog tela i perifernog tela i aktivaciju glavnih mišića butine. Međutim, SIE20 je nadmašio SIE10 u postizanju većeg perifernog oksidativnog metabolizma. Zanimljivo je da dva uzastopna ponavljanja sprinta u SIE10 nisu bila u korelaciji sa većim oksidativnim metabolizmom. Zašto je ovo važno? U današnjem svetu u kome se sve odvija brzo, nedostatak vremena je glavna prepreka redovnoj fizičkoj aktivnosti. Međutim, modaliteti vežbanja, kao što su ovi koji su ispitivani u studiji zahtevaju manje od 15 minuta da se kompletiraju i pružaju značajne zdravstvene koristi. Ova studija može doprineti budućim smernicama za vežbanje koje su opšteprihvaćene [1].

[1] Yamagishi, T., Iwata, S., Otsuka, S., Ichinose, H., & Kawakami, Y. (2024). Physiological and Metabolic Responses to Low-Volume Sprint Interval Exercises: Influence of Sprint Duration and Repetitions. Medicine and Science in Sports and Exercise.