Search

Zašto dolazi do emocionalnog prejedanja kod dece?

Nova studija je bacila novo svetlo na to zbog čega dolazi do emocionalnog prejedanja kod dece, otkrivajući da način na koji roditelji reaguju na negativne emocije deteta igra ključnu ulogu. Prateći ponašanje preko 350 dece od rođenja do treće godine, istraživači su otkrili značajne korelacije između temperamenta novorođenčadi i emocionalnog prejedanja u dobi od tri godine. Emocionalno prejedanje, kako je definisano u studiji, uključuje konzumiranje hrane da se nosi sa osećanjima, a ne zbog gladi. Istraživanje se posebno fokusiralo na sposobnost odojčadi i male dece da usmere svoju pažnju i regulišu svoje emocije. Nalazi pokazuju da odgovori roditelja koji pružaju podršku mogu značajno smanjiti verovatnoću da se deca okrenu hrani radi emocionalne regulacije. Studija ukazuje da su bebe sa većim kapacitetom da upravljaju svojom pažnjom i emocijama dobile više podrške od svojih roditelja, što je zauzvrat umanjilo sklonost ka emocionalnom prejedanju. Ovi odgovori podrške uključuju korišćenje strategija za rešavanje problema, potvrđivanje dečjih emocija i pružanje ohrabrenja. Suprotno tome, odgovori bez podrške, kao što je kažnjavanje deteta zbog njegovih emocionalnih izraza ili odbacivanje njegovih osećanja, bili su povezani sa većom verovatnoćom emocionalnog prejedanja. Nalazi naglašavaju uticaj ranih interakcija i važnost negovanja emocionalne regulacije i u ranom detinjstvu. Istraživači veruju da je razumevanje ove dinamike ključno za sprečavanje emocionalnog prejedanja i povezanih zdravstvenih rizika kao što su gojaznost, dijabetes tipa 2 i hipertenzija kod dece. Studija sugeriše da bi intervencije, koje podrazumevaju edukaciju roditelja o reagovanju podrškom na dečje emocije, mogle biti od vitalnog značaja u oblikovanju zdravijeg ponašanja u ishrani dece [1].

[1] Ju, S., Iwinski, S., & Bost, K. K. (2024). Temperament and emotional overeating: the mediating role of caregiver response to children’s negative emotions. Frontiers in Psychology, 15, 1369252.